Ik besloot de Camera Obscura na een optreden van Herman Pleij in DWDD te herlezen. Herman Pleij hield daarin een pleidooi voor de Max Havelaar van Multatuli. Beide boeken stonden op mijn boekenlijst van de middelbare school. Beide boeken zijn gelezen, het verslag gemaakt en daarna volgde de bespreking. Mijn Nederlandse leraar had wel enig begrip voor het feit dat deze boeken ons niet erg zouden aanspreken. Hij voorspelde ons echter dat er een dag zou komen dat we de boeken wederom uit de kast zouden halen en zouden herlezen. Al dus geschiedde. Nu is dit niet de enige rede. Zo wonen wij in de omgeving van de Hout, zoals de Haarlemmerhout meestal wordt aangeduid. Een van de verhalen speelt in de Hout. Ter nagedachtenis van Hildebrand staat er in de Hout een beeldengroep met enkele personages uit de Camera Obscura. Ik passer deze beeldengroep met enige regelmaat. Ik besloot maar weer eens kennis te maken met deze personages. En zo pakte ik hetzelfde boek dat ik toentertijd gelezen had weer uit de boekenkast.

Camera Obscura

Wie schreef de Camera Obscura?

De Camera Obscura is geschreven door Nicolaas Beets onder de pseudoniem Hildebrand. Hij wordt geboren op 13 september 1814 in Haarlem. Na zijn middelbare schol gaat hij theologie studeren in Leiden. Tijdens zijn studie vertaalt hij werk van Engelse en Franse romantici. Hij raakt geïnspireerd door hun schrijfstijl, die hij dan ook toepast in zijn verhalen. Iets wat  minder bekend is dat Beets onder zijn eigen naam gedichten, preken en literaire beschouwingen heeft geschreven. In 1903 overlijdt hij in Utrecht.

De verhalen in de Camera Obscura

In de loop der tijd zijn er aan de opeenvolgende edities van de Camera Obscura stukken toegevoegd. Beets schreef de meeste stukken rond 1837 en de verhalen spelen zich dan ook af in de tweede kwart van de negentiende eeuw. Plaats van handeling zijn diverse Nederlandse steden en dorpen. Namen van de plaatsen worden aangeduid met een letter. Slechts bij een ‘Een Onaangenaam Mens in de Haarlemmerhout’ is duidelijk dat het Haarlem en omgeving betreft. Mijn Camera Obscura is van Van Oorschot uit 1968 met een voorwoord door M. Nieuwenhuys. Het betreft de 3e vermeerderde druk van 1851. Aan het boek heb ik weinig herinneringen. Zo wist ik wel personages te benoemen, maar veel verder ging het niet. Nu ik het herlezen heb merk ik hoe grappig het taalgebruik is. Beets gebruikt bij de gegoede burgerij vaak Franse woorden en bij het werkvolk schrijft hij in een soort dialect. Het boek staat vol met onverhulde spot en wordt de kleding gebruikt om iemands karakter duidelijk neer te zetten. De namen van personages zijn aangepast aan hun persoonlijkheid. Hildebrand speelt in diverse verhalen de hoofdrol, is vaak de redder in penibele situaties, overziet de situaties en is een scherpe observator.

Camera Obscura

De kleding in de Camera Obscura

Wat mij opviel tijdens het lezen van de Camera Obscura was de beschrijving van de kleding. Bij de familie Stastok houden oom en tante vooral vast aan de kledingstijl uit de pruikentijd. Oom draagt een kniebroek en pruik en tante laag uitgesneden japonnen. Zo las ik in Een Onaangenaam mens in de Haarlemmerhout over het bestaan van een nationale hoed. Na wat speurwerk begreep ik dat er in 1831 een poging werd gedaan om een nationale dracht in te voeren. Dit had te maken met de strijd tegen de Belgen. Tijdens het ontbijt, zo valt in de familie Kegge te lezen, verschijnen de dames in négligé. Het negligé van toen had duidelijk meer om het lijf dan het negligee van nu. Henriette Kegge draagt een lage japon van gros-de-naples naar een concert.

Camera Obscura

Wat vond ik van de Camera Obscura

Veel herinneringen had ik niet aan het boek. Ik was dan ook aangenaam verrast over de leesbaarheid van het boek. Als je de boekenverslagen leest van de huidige middelbare scholieren dan zullen deze niet veel verschillen van hoe ik over dit boek dacht. Zo zijn de lange zinnen prima te lezen. Enige kennis van Frans, Engels en Latijn maakt het boek nog leuker. Als ik nu de beeldengroep in de Hout passeer weet ik weer in welke verhalen de personages een rol speelden.

Camera Obscura

Leuk dat je de tijd nam om mijn bericht te lezen. Ik hoor graag wat je er van vond. Thank you for taking the time reading this blogpost and taking the time to write a comment for this post. I really do appreciate it.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.