Tag: review

Fibre Mood versus LaMaisonVictor

Laat ik met het goede nieuws beginnen: Ik heb ondertussen beide bladen in mijn bezit. Zo tekende ik vooraf in voor het eerste nummer van Fibre Mood en heb ik sinds kort een abonnement op LaMaisonVictor. Beide bladen gaven een bericht dat het nummer verzonden was en toen begon het wachten. Ik besloot zowel op Instagram als Facebook te reageren waar ik ook zag dat ik niet de enige was. Fibre Mood kwam met een reactie en was bereid een vervangend exemplaar toe te sturen. Echter LaMaisonVictor gaf taal nog teken. Geduld is een schone zaak en uiteindelijk lag Fibre Mood na bijna twee weken op de mat en LaMaisonVictor deed er ruim een week over.

Fibre Mood versus LaMaisonVictor

(meer…)

Elle Puls ShirtBOX

Elle Puls is een Duitse onafhankelijke patroonontwerper. Ik heb al meerdere patronen van haar gemaakt maar ook getest. Elle Puls levert ook patronen voor een langere lichaamslengte wat super handig is zeker als je vaak lengtes moet aanpassen. De naad/zoom constructie van de Tunika Elle heb ik zelfs al twee keer gebruikt bij een ander patroon. De eerste keer was bij de Closet Case Kalle shirt en de tweede keer bij de refashion van de LMV Carrie jurk. Deze keer testte ik weer een patroon: het Elle Puls ShirtBOX.

Elle Puls ShirtBOX

(meer…)

Louis Hoeks – Jan Schaefer

Het boek is onderverdeeld in vijf hoofdstukken die de vijf belangrijkste periodes van zijn korte leven, hij werd slechts 53 jaar, markeren. Het boek bevat veel informatie en citaten maar leest toch als een trein. Jan Schaefer was een kleurrijk politicus. Zijn uitspraak ‘in gelul kun je niet wonen’ deed hij in de Tweede Kamer. Deze uitspraak werd later vervangen door ‘in geouwehoer kun je niet wonen’. Hij woonde bijna zijn hele leven in Amsterdam. Jan Schaefer had een uitgebreid netwerk. Onder zijn netwerk bevonden zich naast politici ook bekende Amsterdammers als Maup Caransa en Lou Lap. Ik heb geen moment de neiging gehad het boek weg te leggen en zal hier in het kort iets weer geven uit Louis Hoeks – Jan Schaefer.

Louis Hoeks - Jan Schaefer

(meer…)

Johan Cruijff Mijn Verhaal

Johan Cruijff Mijn Verhaal is een boek waarin Johan Cruijff zijn levensverhaal liet optekenen door de journalist Jaap de Groot. Johan Cruijff is misschien wel de bekendste Nederlander. Zelfs als je geen voetbalfan bent weet je over wie het gaat. Naast misschien wel de beste speler aller tijden was hij ook onnavolgbaar met zijn uitspraken. In onze boekenkast staan zeker nog drie andere boeken waarin Johan Cruijff een rol speelt. ‘Toeval is logisch’, ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt’ en ‘Uitspraken’. Deze drie boeken belichten wel iets anders dan zijn levensverhaal. Ze zijn vooral prima te gebruiken als je cursus geeft en op zoek bent naar en quote om je verhaal kracht bij zetten.

Johan Cruijff Mijn Verhaal

(meer…)

Alice Munro Lief Leven

Alice Munro Lief Leven is een korte verhalen bundel. Ik kreeg dit boek in januari cadeau van vrienden toen zij bij ons kwamen eten. Ik kende de schrijfster niet. Dit zal wel voortkomen uit het feit dat ik amper korte verhalen bundels lees. Alice Munro is een Canadese auteur en staat bekend als schrijfster van moderne korte verhalen. Zij won in 2013 de Nobelprijs voor de Literatuur.

Alice Munro Lief Leven

De korte verhalen bundel Lief Leven

Het boek opent met het verhaal ‘Japan bereiken’. Greta, een jonge, getrouwde dichteres reist met haar dochtertje naar de andere kant van Canada om op het huis van een vriendin te passen. Tijdens dit verblijf hoopt zij op een weerzin met een columnist die zij ontmoet heeft op een literair feestje. Deze columnist heeft haar ‘gered’ omdat zij net iets teveel gedronken had en zij is spoorslags op hem verliefd geworden. Het tweede verhaal van de jonge lerares die verliefd wordt op een arts in een geïsoleerd dorp. De voorgenomen trouwplannen van het stel gaan niet door. Of neem het derde verhaal over de plaatselijke bioscoop. Ook hier weer ogenschijnlijk normale opzetjes die door onverwachtse wendingen een andere kleur krijgen. Grind vertelt het verhaal van de jonge moeder die haar man verlaat en samen met haar kinderen aan de rand van een verlaten grindafgraving bij haar ‘hippievriend’ gaat wonen.

Het thema in verhalen van Alice Munro Lief Leven

Hoewel de verhalen in het verleden spelen doen ze toch modern aan. De laatste vier verhalen uit het boek hebben een meer autobiografisch karakter. Zoals Alice Munro zelf in het korte voorwoord hierover schrijft: ‘ik geloof dat dit de eerste en de laatste – en de persoonlijkste – dingen zijn die ik over mijn eigen leven te zeggen heb.’

Alice Munro Lief Leven

Wat vond ik van Alice Munro Lief Leven

Alice Munro weet als geen ander momenten uit het dagelijks leven om te zetten in prachtige literaire kleinootjes. Alle verhalen uit Lief Leven zijn daar een goed voorbeeld van. Het mooiste verhaal uit dit boek vond ik het verhaal ‘Met uitzicht op het meer’. Hierbij is het einde zo verrassend dat terwijl ik het verhaal las nergens dit einde zag aankomen. Kortom een prachtig boek dat ik met plezier heb gelezen.

Anna Levander’s politieke thriller trilogie Morten

Anna Levander’s politieke thriller trilogie Morten is een mondvol maar dat past ook wel bij deze recensie. Het gaat hier om drie boeken die het de opkomst en neergang beschrijven van de ambitieuze politicus Morten Mathijsen. Ik heb de drie boeken al enige tijd uit, maar nog niet aan de recensie toegekomen. Het eerste deel van deze trilogie werd weggeven door de openbare bibliotheken van Nederland tijdens ‘Nederland Leest’ 2016 campagne. In het verleden werd voor een specifiek boek gekozen maar vanaf dit jaar zal het een thema zijn. Voor 2016 was dit politiek. Naast ‘Morten’ was er ook nog ‘Heer van de Vliegen’ van William Golding en ‘Liefde en Schaduw’ van Isabel Allende.

Wie is Anna Levander

Anna Levander is het pseudoniem van journalistenduo Annet de Jong, journaliste bij De Telegraaf en Dominique van der Heyde, politiek verslaggeefster bij NOS/Nieuwsuur. Beide dames weten dus wel het een en ander van schrijven en de ins en outs van de Haagse politiek.

(meer…)

Hun beloofde land

Hun beloofde land is het verhaal van Ian Buruma’s grootouders Bernard Schlesinger en Winifred Regensburg. Beide groothouders zijn in Londen geboren. Zij waren de kinderen van Duits-Joodse immigranten die aan het eind van de negentiende eeuw naar Engeland emigreerden om carrière te maken als beurshandelaren in Londen-City. Het boek verhaalt over de belevenissen van beide grootouders tijdens de twee wereldoorlogen. Ian Buruma heeft hiervoor de briefwisseling gebruikt van zijn grootouders. Zijn grootouders schrijven elkaar vrijwel elke dag als zij door twee wereldoorlogen voor lange tijd van elkaar gescheiden zijn.

Hun beloofde land Hun beloofde land

(meer…)

Overspel

Overspel is een boek geschreven door Paulo Coelho. Ik heb al meer boeken van deze schrijver gelezen en de titel intrigeerde mij. De cover ziet er prachtig uit met de rode kersen. Het boek werd afgerekend en ging dus mee naar huis.

Overspel – de inhoud

Linda is de hoofdpersoon in dit boek. Zij heeft alles wat haar hartje begeert. Een man die veel van haar houdt, twee kinderen, een prachtige woning en een leuke baan als journaliste. En toch knaagt er iets aan Linda. Zij ervaart haar huidige leven als een sleur en is ook depressief. De spanning en uitdaging is weg maar dat verandert als zij Jacob, een oude jeugdliefde, ontmoet. Jacob is ondertussen een succesvol politicus en net als Linda getrouwd.

Overspel

(meer…)

Nergens thuis in het huis van mijn vader

Nergens thuis in het huis van mijn vader – de schrijfster

Nergens thuis in het huis van mijn vader is geschreven door Fatima-Zohra Imalayen. Zij schreef dit boek onder de pseudoniem Assia Djebar. Imalayen werd geboren in Cherchell een havenstadje 89 km ten westen van Algiers in Algerije. Zij was een schrijfster, vertaalster, filmregisseuse en historica. Zij behoort tot een Berber familie. Haar vader was leraar Frans, die haar stimuleerde om verder de studeren. In 1957 verscheen haar eerste roman ‘La Soif’ (‘De Dorst’). ‘Nergens thuis in het huis van mijn vader’ verscheen in 2007 in het Frans onder de titel ‘Nulle part dans la maison de mon père’. Imalayen overleed in 2015 in Parijs.

Nergens thuis in het huis van mijn vader Nergens thuis in het huis van mijn vader

(meer…)

Nooit alleen

Nooit alleen – Maandgeschenk tijdens het Spannende Boek

Nooit alleen is een uitgave uit 2013. Het boekje werd cadeau gedaan tijdens de Maand van het Spannende Boek als er voor tenminste € 12,50 aan boeken werd besteed.

Nooit alleen – Loes den Hollander

Loes den Hollander is de schrijfster van Nooit Alleen. Na haar pensionering in 2006 begon zij met het schrijven van literaire thrillers. ‘Vrijdag’ verscheen in datzelfde jaar. Ze produceert aardig wat werk. Tot nu toe staat de teller op twintig thrillers, een roman, drie bundels met korte verhalen en drie novelles. Dit boekje vond ik bij Dorcas, een goede doelen winkel.

Nooit alleen

(meer…)